Enige tijd later... weer in Christchurch!
14 december 2009 - Lyttelton, Nieuw-Zeeland
Halloooo! (een vrij lange update maar met verhalen die je niet mag missen!!)
Het is vandaag alweer 14 December! De tijd vliegt voorbij!
Even terug naar Mount Cook want daar waren we gebleven namelijk...
4 December;
Na 5 weken werken gaan we weer eindelijk onderweg. Een flinke (NZ Dollar)bankrekening en zeer goed gemutst!
Tot ziens allemaal en wat was het gezellig geweest!
De BBQ van de afgelopen avond nog vers in ons achterhoofd (katertjes) en hoppa naar Omarama.
De hotpools daar brachten ontspanning. Een grote houten ton met water direct uit de bergen. Een soort hout kacheltje erin dat het water tot des gewenst opwarmt. Heerlijk! Ook goed voor Fie haar eczeem bleek zo. Aangezien ik niet zo lang stil kan zitten en vooral niet in bad of in een hotpool, gingen we na een paar uurtjes weer verder richting queenstown.
Keurig in de straat geparkeerd bij Seats en een paar biertjes etc en lekker te bed. Bokloof.
5 December!! Sinterklaas is jarig!
De vlaggetjes, chocolade perpernoten en bitterballen kwamen uit de kast!
Voordat we pakjes avond zouden vieren, bij Seats, gingen Seats en Chris met de Shotover Jet mee! Het was een soort locals dag dus tegen een zeer fijne prijs!
Nog even de stad in om dobbel kadootjes te scoren en dan pannenkoeken bakken! Fie was weer lekker bezig in de keuken!
Onwijs leuk natuurlijk en toch een beetje het Sinterklaas gevoel wat wij zo heerlijk vinden. Gedichtje hier, cadeautje daar. Wat een lol!
De volgende dag gelijk spelen met cadeaus en lekker ontbijtje halen in de stad. Uitsmijtertje en lekker mueslietje. Er zijn al veel meer toeristen te vinden dan een paar weken terug. Overal afrits broeken en cameras om de nekken. Een boel plattegronden en unisex regenjassen. Hilarisch natuurlijk als je op het terras zit... Net iets voor ons..
S'middags zijn we gaan Mountainbiken! Met de bedrijfsauto van Seats, fietsen opgehaald en nog wat andere gasten en go! Naar Skippers Canyon! Hier is ook een deel van Lord of the Rings opgenomen.
Een enorme afdaling met prachtige uitzichten en ruimte gevoel! wauw! (zie foto's)
Met 4 fietsen en vijf mensen. Dus 4 op de fiets afdalen en eentje reed de auto naar beneden om iedereen weer op te pikken. Dan hoef je niet omhoog te fietsen. Heerlijk dus. Een gave ervaring. We zijn er over uit dat we thuis toch snel maar een mountainbike gaan aanschaffen om Schoorl onveilig te maken!
Na een lange middag terug in Queenstown nog een paar biertjes gedaan.
Owja, we zijn enorm fan geworden van Flight of the Concords! (red) Ook hebben we nog T-shirts laten maken. Een WEF werd W.A.P en voor mij eentje van de Flight of the concords.
S'avonds Noodles, doperwten en loempia's.. Weltrusten.
Af en toe als we plannen om te skypen dan werkt de verbinding niet echt mee enzo, maar we blijven het proberen. Het is niet altijd zo makkelijk om een plek te vinden waar de verbinding goed is en waar je een beetje privé kan kletsen. Want ook door de afstanden moet je soms een beetje luid praten! haha.(dan weten jullie dat even)
Door naar TE ANAU! Lekker rossen en genieten!
Owja, We hebben een stuurslot voor in de bus en soms zit ie een beetje klem op de toeter. Dus bij elke beweging die je maakt in de bus, gaat de toeter af.. Hilarisch natuurlijk! (stel je voor, slapen in de straat voor Sietses huis in QT, gaat midden in de nacht de toeter af...)
In Teanau een fijne camping en lekker weer. Dus alles uitgehangen en de bus weer eens opgeruimd. Ook erg fijn af en toe.
Nederlandse buren die de Sinterklaas vlaggetjes zagen hangen en even kwamen informeren hoe of wat. Heel gezellig stel.
S'avonds lekker gewandeld langs het meer en een wildlife parkje. Lekker rustig an.
En toen begon het te regenen.....
Nog steeds regen de volgende dag....... Naar Milford Sound. Het regent daar sowieso 340 dagen in het jaar dus wat maakt het uit...
Wie goed doet goed ontmoet en het regende , dus een lifter uit Argentinië mee genomen. Leek ons ook wel gezellig. Hij ging zitten met woordenboek op schoot en later bleek waarom. Na een kwartier had ie bijna alle Engelse woorden gebruikt die hij kende dus hield het een beetje op met converseren.. De route naar Milford Sound duurt zo'n 1,5 uur dus dat was een hele klus. De volgende keer vragen we dus eerst aan iedereen die mee wil rijden of ze gezellig zijn en of ze een beetje Engels kunnen praten! (hahaha)
Onderweg naar Milford een hoeveelheid aan prachtige watervallen, regenwouden, bloemen en meer! Doordat het zoveel regent groeit en bloeit er ook van alles en is het een fantastische omgeving! De regen kon ons dus ook niet deren!
In Milford Billy afgezet en hebben we een paar uur om ons heen gekeken en genoten! Een kopje koffie gedronken (voetenbad, oude melk,koude koffie etc) dus later maar een heerlijk bakkie pleur gemaakt onder de klep van de bus! In de Plunger (zo'n glazen pot met koffie erin, heet water en dan druk je zo'n ding naar beneden..zeg maar, je kent het wel) Het enige droge plekje was onder de klep, en dat hadden de sandflies/muggen ook door dus het was erg druk en gezellig onder de klep.
Nou, maar besloten om terug te rijden en hier lekker de tijd voor te nemen. Lekker veel stoppen en kijken en genieten. Geen Argentijn mee dus lekker veel kletsen! Wat een immens gebied. Zoveel regenwoud en prachtige natuur schoonheid! Top 5 dus!
Langzaam terug naar TeAnau.. Great Views Holiday Park.. (zie filmpje Great views...haha)
Even opwarmen en droge kleren aan. Doorweekt maar zeer voldaan.
Daan mist andijvie en Fie de Spaghetti van Harm.
Gaan we links, gaan we rechts? Zien wel.. De Southern Scenic route!
En ook eindelijk weer zon! Richting Bluff en Invercargill. Bluff erg mooi, een echt vissers dorp/stadje. Uitkijkpunt en prachtige oude bootjes en zo'n heerlijke oude vissers sfeer..Een aantal uren lekker rondgereden en gekeken en toen doorgereden naar Invercargill. Naar het Museum geweest en de Worlds Fastest Indian gezien! Een hoop geleerd over de geschiedenis van de Maori's en verder lekker rondgekeken.
Eind van de dag toch maar besloten om een plekje ergens langs de weg op te zoeken.
Het meest zuidelijke puntje Waipapa Point! 20 meter van het strand, een parkeer plaats met een Shelter (= overdekt iets met wc en kraantje en verder niks) aan de kust! Een prachtige Vuurtoren op het randje en op het strand zee leeuwen en zee honden. Prachtige zon's ondergang en een serene rustige sfeer...
S'ochtends wakker worden is hier een cadeautje.. Mooi weer en een lekker strand wandeling gemaakt. Eindelijk gezwommen! (gepoedeld)
Dan weer verder langs de Soutern Scenic Route... Het landschap komt voorbij als blz van een boek...
We hadden het idee om hier en daar gewoon offroad te gaan en te zien of we weer bij het strand uit konden komen.. Een keer of 5, rechtsaf en 10 kilometer de wildernis in en uiteindelijk een groot hek! GVD! Blijven lachen en weer terug... Nog een keer proberen.. Weer niet... Ik moet poepen! Wild? nee, straks... weer omkeren, gvd.... weer niet, honger?koffie.... weer omkeren... gvd! ow wat prachtig hier, uitzichten etc.. wuaw.... dit moet hem zijn, rechtsaf... jes... onee, toch weer niet! nu is het klaar! gvd! komop! grrfdddrtgghkksseffff!!!!!!!!!!!! ("not all who wander are lost.."..)
Onderweg komen we langs Cathedral Caves! Een kleine hike over het strand naar een klif wand waar zich grotten bevinden! Net een scène uit Pirates of the Caribean! Onwijs gelachen om de stuntelende toeristen die proberen hun voeten droog te houden over de gladde rotsen... (;))
onderhand nog een Zeeleeuw op het strand...
Weer door naar Purakaunui falls... Het schijnt dat deze waterfalls het meest worden gefotografeerd in NZ! We hebben 14 foto's gemaakt...haahaha! (juist omdat dit in de reisgids stond) En eerlijk is eerlijk.. we hebben bij andere falls wel eens meer foto's gemaakt als je begrijpt wat ik bedoel... Maar toch erg mooi!
We konden eigelijk niet echt een fijn plekje vinden om te overnachten dus toch maar bier gehaald en naar KAKA point! Een klein campinkje en alles wat we nodig hadden... De volgende dag naar Nugget point! Een fijne hike naar de vuurtoren, omringt door dolphins, sea lions, seals, albatrossen! Prachtig om al deze dieren in het wild te zien! een hele fijne plek!
Later nog langs een vrouwtje die in een kleine caravan kristallen en kunst en schilderingen en bezig was met energie banen. In ieder geval een fijne warme vrouw die heel veel inspiratie haalde uit de omgeving. Dat konden wij ons erg goed voorstellen. We moesten een beetje aan Tante Willeke denken...
Uiteindelijk een prachtig plekje aan de kust, voorwieltjes bijna in het zand, wildkamperen. Prachtig en lekker staren naar de zee.. Noodles en kneuteren op 10 vierkante meter.. alweer 2,5 maand in NZ... wat vliegt de tijd...
Volgende dag even opfrissen in zee en naar Dunedin! De albatros colonie. Het puntje van de Peninsula (=schiereiland) heel veel wind en regen! Wederom veel zee leeuwen en seals en albatrossen! prachtig!
Lekker opwarmen in Dunedin met een bakkie en een broodje.. Het weer werd even beter ook.. En wie komen we tegen? Wim en Lena, het nederlandse stel die we in TeAnau ontmoet hadden.. lachen natuurlijk...2 wetsuits en 2 body boards op de kop getikt! Nieuwe hobby dus! net even die paar graden van het zeewater opkrikken zodat het wat aangenamer is.. en dat was het! Een strandje opgereden met ons busje, 4x4 en de zee in! heerlijk!!!
Sophie wil een hond.. (red)
s'Avonds een mooie camping gevonden waar we weer lekker op konden warmen.. Ook maar 100 meter bij het strand vandaan dus nog een avond wandeling.. en lekker te bed..
Dan weer door naar omhoog, nog langs de Mouraki Boulders (grote ronde stenen op het strand) waar een hoop toeristen naar toe gestroomd waren.. Lekker langs het strand waar we een 20 tal dolfijnen 20 meter uit de kust zagen spelen. Wat een heerlijk land is het toch...
Toen door naar huis, naar Mark en Marita...
Eind van de middag zijn we er weer.. Suzanne en Matthe en Nova zijn er. Erg gezel en leuk ze weer te zien.. lekker bij gekletst en verder chill de bill.. het was een lange dag in de auto...
Waarschijnlijk vanaf woensdag in het huis van Lewis.
Nog special thanks naar de mensen die briefjes, tips en truuks en informatie naar ons hebben gestuurd! Erg fijn!
Bluff, nugget point, de Mouraki Boulders, caves etc etc etc.
Wel grappig dat we nadat we onze mail weer lazen, dat het bleek dat we al een hoop plekken hadden gezien zonder dat we tips gelezen hadden..
tot zover, warme Sinterklaas groeten en op naar de kerst!
We missen een hoop maar slaan ons erdoorheen! We gaan zometeen weer Berenhappen maken!

Geniet lekker verder.
Dave mist jullie, maar slaat zich erdoorheen!(ik stiekem ook) XXXXXXXXXXXXXXXXXXjes