Lege handen voor Cambodia
27 maart 2010 - Phnom Penh, Cambodja
Waaaaaar moeten we beginnen.....
Na ons fietsavontuur in SiemRaep (zie filmpje) zijn we naar Phnom Pehn gegaan. Dit keer met de lokale bus. Dus tussen de koeien en schapen... grapje... Het was een goede reis zonder enge dieren dit keer!
Aangekomen in Phnom Pehn hadden we de keuze uit 30 verschillende tuktuk-drivers die al door het raam heen een deal wilden maken. Een gekozen en een prijs overeengekomen om ons naar "Dragon guesthouse" te brengen. Helaassss... taal barrière....: 5 minuten later stonden we bij "Drunken Frog" voor de deur. 'toevallig' een vriend van hem en volgens onze chauffeur VEEEEEL beter dan Dragon. Toch duidelijk gekregen dat we ECHT naar Dragon wilden en misschien morgen "drunken". haha.
Gerdo & Tessa hadden dit hostel aangeraden en ze hebben helemaal gelijk: fijne kamer, lekker eten en superleuke mensen; top. We voelen ons helemaal thuis nadat we onze kamer versierd hebben met foto's en kaarten.
De dag voor de bruiloft zijn we nog 'vrij'. We doen het rustig aan en gaan op zoek naar een outfit voor de bruiloft. Gelukkig mogen we gewoon Westers gekleed dus erg ingewikkeld is het niet.. zou je denken.... De marktjes over en uiteindelijk toch een blouse voor Daan gevonden :) Erg leuk om te struinen hier trouwens, veel leuke souveniertjes. Verder lekker gebrainstormd over het project en ideeen op een rijtje gezet. We hebben er zin in en vinden het ook een beetje spannend!
Op zondag is de bruiloft van Kimlay (coördinator hier) en Dalin. We mogen lekker vroeg op; 4.30 (AM, dus dat is S'OCHTENDS) want om 5.30 worden we opgehaald om naar het festijn te gaan. Met een busje vol vrijwilligers gaan we heen. De tuin (plein) is mooi versierd met gouden, roze en gele stoffen, bloemen en ornamenten. Na het ontbijt (vissoep, fruit en koekjes, mmm) worden we allemaal naar binnen gestuurd en krijgen we een schaal met fruit o.i.d. in onze handen gedrukt. Dan allemaal naar buiten en opstellen voor de poort (nummer op je schaal, probeer niet ergens anders te gaan staan!) en vervolgens met tromgeroffel en de fluit weer terug naar waar het stond. Dit is de bruidsschat voor de ouders van de bruid. Onderwijl werd de ceremonie voltrokken onder de poort, door een bloemenkrans bij elkaar om te doen. Sommigen van ons hadden dit ff gemist!
Daarna nog even wat drinken en werden we weer terug gebracht. De nieuwe vrijwilligers (wij dus ook) kregen een introductie en gingen op bezoek bij een paar projecten (er zijn er 4 totaal), en de rest ging terug naar bed :)
Nadat wij ook een powernapje hadden gedaan, werden we weer opgehaald voor het tweede gedeelte van het festijn. Er zou tot laat gedanst worden dus de gouden tip was op ijs bij je bier te doen, anders hou je het niet vol! ( het ijs was van schoon water gemaakt hoor,mam :) )
We hebben ons goed vermaakt en ontzettend verbaasd:
Naast de 9 outfits (!) van het bruidspaar (soms zelfs wel 11!) en het 9-gangenmenu, werd het vuilnis gewoon onder de tafel gegooid, liepen de straatkindertjes tussen en onder de tafels om blikjes en plastic te verzamelen, zagen alle vrouwen eruit als prinsessen, speelde de band de hele avond met een Franse slag in toonsoorten, werd een fruithoop op traditionele wijze aangesneden door het bruidspaar (ipv taart bij ons) en voerden zij hun ouders op ceremoniele wijze.
We hebben lekker gedanst en de andere gasten laten lachen om onze pogingen de Cambodiaanse dansstijl onder de knie te krijgen. Niet eenvoudig... Zie film...
http://www.youtube.com/user/Dondanus
Erg gelachen en 'er uit geveegd'.
Het verbaasde ons dat veel dingen ook wel veel lijken op onze bruiloften. Zo staan de families bij de ingang om iedereen te begroeten en felicitaties in ontvangst te nemen. Verschilletje is wel dat ze gedurende de 9 gangen daar blijven staan en pas mogen eten als alle gasten dat hebben gedaan!!
Een mooie ervaring, toch wel gek, zo'n groot verschil tussen arm en rijk. Een supergroot, weelderig huis in een arme wijk, een overdaad aan eten en drinken en luxe terwijl de straatkinderen tussen je door lopen. Welcome to Cambodia.
Maandag zijn we begonnen met het project. We zitten op de leerboerderij Samrong. Hier hebben Gerdo en Tessa ook 2 maanden gezeten tijdens hun wereldreis 2 jaar geleden (http://www.teacherandnursearoundtheworld.com) Deze boerderij is onderdeel van de organisatie WWCF; World Wide Children Farm. Zie ook: http://www.wwcf.nl/index_2.htm#project
Op de boerderij wonen 68, vaak ouderloze, kinderen. Ze wonen op de boerderij en helpen mee met de dieren, de tuinen, de boomgaard,rijstveld etc. Ze krijgen Engelse les van vrijwilligers op de boerderij , leren muziek en dans, gaan naar een ‘gewone' school en doen alles wat kinderen doen. Voor deze kinderen is de kinderleerboerderij hun 'thuis', in alle opzichten. Het project bekostigt ook een eventuele vervolgopleiding zodat de kinderen een beroep kunnen leren.
De kinderen en de 10 stafleden eten uit eigen tuin en het meeste vis en vlees wordt op de markt verkocht. (De kinderen eten vis en vlees alleen met speciale gelegenheden) Langzamerhand wordt zo geprobeerd zelfstandig te worden, maar zover is het nog niet. Donaties en sponsoringen zijn nog steeds nodig.
We zijn nu bezig een feest te organiseren op de boerderij met traditionele dans, muziek en eten voor alle vrijwilligers (ook van de andere 3 projecten) om wat geld in
zamelen om de visvijver uit te diepen, zodat er meer vis in kan. (meer vis = meer opbrengst = meer eten en mogelijkheden)
Er is overdag geen stroom, en er is helemaal geen stromend water. Water wordt uit de grond gepompt en regenwater wordt opgevangen. Schaars dus. Het is zo'n 40 graden dus lekker zweten voor de klas :) Elke dag gaan we heen met een tuktuk (scooter met een karretje erachter waar 4/5 volwassen Westerlingen of 20 Cambodianen in kunnen) Meestal is het zo'n 45 minuten rijden. Als het tegenzit in het verkeer (er zijn geen stoplichten, of verkeersregels, dus dat gaat snel) of als het modderpad naar de boerderij te nat is en je dus moet lopen, doe je er IETS langer over...
De kinderen zijn superlief en willen heel graag leren. Ze lachen heel veel en zijn heel blij met kleine dingetjes; een gevouwen vogel, een kleurtjespen, een truc, een nieuwe voetbal, een basketbal net gemaakt van een fietswiel etc.
Handen wassen en tandenpoetsen zit er niet echt in. Van de week hebben we een paar stukken zeep gekocht (was er niet) en een paar emmers water gehaald en de kids kwamen als bijen op honing op ons af!! Lekker handen wassen voor de lunch. Ze vinden het heerlijk ruiken en een lekker gevoel. Het is duidelijk dat ze goed les hebben gehad in handen wassen want ze doen het allemaal erg vakkundig! Polsen, duimen, topjes; alles wordt schoongemaakt. "Teacher, teacher, me!!" dringen voor de zeep.
Gisteren zijn we met ze gaan tandenpoetsen. Of dat nou 2 maal per dag gebeurt, we vragen het ons af.... sommige kinderen hebben heel slechte tanden en zichtbare gaatjes. Hier wordt niet aan vullen gedaan, dus een gaatje in een tand betekent trekken!! Dat is natuurlijk reuzezonde!! Alle kinderen hebben al een lange tijd een nieuwe tandenborstel, maar tandpasta....vreemd... Met het beetje tandpasta wat we meehadden alle tandenborsteltjes bedekt en na de instructie van Penny (Deense vrijwilliger, onze lievelings en tevens surrogaatmoeder, 53 jaar), die tandartsassistente is geweest, gaan ze lekker aan de slag. Ze vinden het heerlijk en zijn gefascineerd door het spiegeltje van Penny; deze is 400% vergrotend, en ze zien dus goed wat ze doen en waar de problemen zitten!
We besluiten om vanaf nu na elke lunch met ze te gaan poetsen, en hopen dat ze volhouden! Tandpasta en spiegeltjes op de boodschappenlijst...
Een doorsnee dag (die nooit doorsnee is):
8.00 uur tuktuk
9.00 -11.00 Engelse les (Er zijn nu 6 klassen)
11.00-13.30 Lunch en vrije tijd voor de kids, voor ons; voetballen, tekenen, vouwen, spelen, nagels lakken etc.
13.30-15.00 Engelse les
en dan weer terug, nog even nabespreken en dan naar 'huis'. Meestal nog wel even voorbereiden of dingen kopen, kopieren, nakijken etc.
Op vrijdag is het 'funday'. Gisteren was het een superleuke dag; wederom knutselen, tekenen, spelletjes, balspelletjes etc. Nu hadden we ook muziek! dwz een stereo met 1 CD en als stroomvoorziening 1 autoaccu :) Helemaal top natuurlijk ! De stoelendans ietwat aangepast bij gebrek aan stoelen, maar net zo spannend! In de schuur een verstofte tafelvoetbal gevonden en die weer nieuw leven ingeblazen ! Wat een feest.
Marcha (uit Engeland) had haar laatste dag dus trakteerde lolly's. Daarna gingen we tandenpoetsen. Marcha was erg verdrietig dat ze wegging, ze heeft een supertijd gehad. De kids zullen haar ook erg missen en hadden heel veel tekeningen, liefdesbrieven en cadeautjes aan haar gegeven. Wij zullen haar sprankelende aanwezigheid (echt!) ook best wel missen, stiekem. We hebben gisteravond lekker gegeten met haar en Penny in een restaurantje genaamd "Rumdin". Het was heeeel lekker en heel bijzonder. Alle personeelsleden zijn straatkinderen die werken&leren om zo een betere toekomst te hebben. Wederom een supermooi project natuurlijk!
En nu is het weekend. "we hebben weekend" hebben we al lang niet meer gezegd! Gek. Over 2 weken hebben we "vakantie"; dan is het Khmer Nieuwjaar en gaan de kinderen naar hun familie. Voor zover ze dat hebben... We hebben begrepen dat niet alle kinderen weggaan, dus met Penny hebben we besloten om evengoed een paar dagen heen te gaan en leuke dingen te doen met de achtergebleven kinderen! Helaas kunnen we 10 dagen geen les geven, maar op die manier kunnen we toch weer iets betekenen!
De Engelse lessen.... het is niet gemakkelijk! Er zijn grote verschillen in niveaus en er is veel onduidelijkheid over wat er al is gedaan en wat nog moet... Daar hopen we wat in te kunnen veranderen de komende weken! De kids zijn geweldig, en maken zich zeker niet druk om de situaties en problemen die wij wel bij ze zien, maar het kan allemaal gewoon nog beter en leuker!
Ongeveer om de dag komen we 2 NL mannen tegen in het restaurant: Geert en Hans. Geert komt toevallig uit Heerhugowaard en woont naast Daan zijn collega (small world) Zij zijn bezig met nog een mooi project voor HIV patiënten:
www.legehandenvoorcambodja.nl
Met weinig geld kan je hier al heel wat doen, en we zouden graag nog meer voor het project willen betekenen, groot en klein. Denk aan; uitdiepen visvijver, aansluiten zonnepanelen voor stroom computers, maandverband, tandpasta, kleren, speeltjes, graan/zaden, lees- en schoolboeken, schriften, pennen/potloden, spiegeltjes, zeep, tekenpapier, luizenshampoo, verf om de muren mee te versieren, whiteboardmarkers, nieuw whiteboard, beddengoed en ga zo maar door.
Bij deze dus een oproep, mocht je graag mee willen helpen, doe dit dan financieel! Opsturen is veel duurder. Bijvoorbeeld: voor €2,- heb je al 4 tubes tandpasta en daar doen ze ongeveer 2 weken mee! Voetbal €1,50
Dus, heb je er €2 voor over (of meer natuurlijk!) , stort op 146971604 (D.W.J. Sijpheer), dan maken wij zeker dat het geld goed wordt besteed en sturen je een foto als bewijs! W.e.f!
Onwijs bedankt alvast, ook namens de kids!
http://www.youtube.com/watch?v=eWyaoeR-nkI
Daan & Sophie

Iedereen die dit leest: Geld over maken!
Wilbert
Sophie en Daan we zijn trots op jullie
kus Will
4Daan we zijn trots op jullie
We zetten de foto's op de site van alle spulletjes die kunnen aanschaffen! Hopelijk kan er een deel ook gebruikt worden voor het uitdiepen van de visvijver! Een beetje benzine voor de bulldozers!! ;)
Dikke kussen en remember; Lachen voor een kwartje!!!
http://www.youtube.com/user/Dondanus
ga eens kijken!!
groetjes